NL
Blijf
Op de
Hoogte

What’s in a name?

15 november 2018
Een half miljard euro voor het gebruik van de merknaam Louvre®️. Het beroemde Parijse museum uit 1793 werd gevraagd of zij toestemming wilde geven voor het gebruik van de merknaam Louvre®️ voor een museum in Abu Dhabi. Het initiatief kwam van sjeik Abdallah Ben Zayed Al Nahyane die in juni 2005 de eerste gespreken voerde met de directeur van het Louvre®️ Henry Loyrette en de minister van Buitenlandse zaken Philippe Douste-Blazy. Ze kwamen er samen uit en gingen aan de slag. De overeenkomst werd definitief getekend in 2007. Het museum werd vorig jaar, vijf jaar later dan gepland, geopend door de Franse premier Emanuel Macron en bestaat dus nu 1 jaar. Het museum is een groot succes. Dat hadden ze in 1793 toch ook niet kunnen bedenken dat er in de woestijn een topmuseum zou verrijzen en dat alleen voor het gebruik van de merknaam een half miljard Euro zou worden betaald. Daarnaast betaalde Abu Dhabi nog eens 700 miljoen euro voor de aankoop van kunst, tentoonstellingen en personeel. What’s in a name? Het Louvre®.       

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws!