NL
de Merkplaats case: Dopper®

Cliënte: Stichting Museumkaart

Al meer dan 30 jaar brengt cliënte het unieke concept De Museumkaart uit. Het principe is eenvoudig. Kaarthouders betalen voor de Museumkaart en verkrijgen daarmee toegang tot de deelnemende musea. De inkomsten uit de verkoop van De Museumkaart worden allemaal op een grote hoop gegooid en elk jaar verdeeld over de ruim 400 deelnemende musea. Dit succesvolle concept bestaat al sinds 1981 en is in 2014 maar liefst 7,5 miljoen keer gebruikt.
 

Case: Weigering wegens beschrijvend karakter en gebrek aan onderscheidend vermogen

Om het exclusieve gebruiksrecht op de naam MUSEUMKAART te verkrijgen hebben onze juristen namens cliënte het merk MUSEUMKAART aangevraagd in de Europese Unie. In eerste instantie werd de aanvraag geweigerd wegens een beschrijvend karakter en een gebrek aan onderscheidend vermogen.
 

Oplossing: Een goed onderbouwd bezwaarschrift leidt tot merkregistratie

De juristen van de Merkplaats tekenden namens cliënte met succes bezwaar aan tegen deze weigering en droegen daarbij onder meer aan dat de naam MUSEUMKAART onderscheidend vermogen heeft verkregen door bekendheid en inburgering bij het publiek. Het uiteindelijk resultaat: een succesvolle registratie van het EU woordmerk MUSEUMKAART®.

Is jouw merkaanvraag geweigerd? Neem dan direct contact op met de Merkplaats.

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws!